Thursday, May 10, 2012

Kursus Di Putrajaya




Saya berpeluang mengikuti "Program Perdana Discourse series 14:Enhancing Accountability & Intergrity in Public Sector-Are We Doing Enough" anjuran Yayasan Kepimpinan Perdana,UiTM serta ditaja oleh PROTON pada 9 Mei 2012.

Admission is Free

keterangan ringkas mengenai program ini:


This is the fourteenth of the Perdana Discourse Series, following a successful debut in 2004 on “National Unity”. Jointly organized by Perdana Leadership Foundation and the Institute of Knowledge Advancement of UiTM and sponsored by Proton, the Perdana Discourse Series is a semi-structured communication platform where a prominent presenter will speak to selected clusters of audience on a pre-determined topic, addressing its definition and tracing issues like policies, strategies and possible models used during the tenure of the past Prime Ministers. Discussions and issues arising from the discourse will be documented and mapped. The keynote address will be followed by a moderated discussion session by experts from related fields. A monograph will be published following each programme in the series.


Objectives
  1. To offer a platform for research on thoughts of the past four Malaysian prime ministers
  2. To allow knowledge sharing on the leadership style of the country’s statesmen
  3. To map the continuity of thoughts of past leaders

Ucaptama (Keynote Speech) adalah disampaikan oleh Yang Berbahagia Tan Sri Dato' Setia Haji Ambrin Buang (Ketua Audit Negara)

Sessi perbincangan pula melibatkan ahli panel yang terdiri daripada: 
  1. Dato' Seri Azmi Khalid, Head, Public Accounts Committee (PAC)
  2. Datuk Dr. Ir Ahmad Zaidi Ladeen, Chairman, Enrico Sdn Bhd
  3. Datuk Paul Low Seng Kuan, President, Transparency International Malaysia,
  4. Ms Khairiah Mokhtaruddin, Research Project Manager 2, Razak School of Government
Moderator pula ialah Ms.Zuraidah Binti Haji Musib.

Tentatif Program

08.00am: Registration and Refreshments
09.00am: Welcome Address by Tan Sri Dato' Seri Azman Hashim
09.15am: Introductory Remarks by UiTM
09.30am: Keynote Speech by Yang Berbahagia Tan Sri Dato' Setia Haji
Ambrin Buang
10.15am: Question & Answer Session
11.00am: Tea Break
11.15am: Panel Session
12.15pm: Question & Answer Session
13.00pm: Wrap-Up by Moderator
13.15pm: Networking Lunch and End of Programme

Pelbagai isu yang dibangkitkan berkenaan transparency dan accountability dalam pentadbiran kerajaan.Isu yang berkaitan politik juga antara yang termasuk.Namun demikian,ianya tidak menganggu perjalanan program.

Program sebegini sedikit sebanyak membuka pemikiran dan pengetahuan kita tentang apa yang berlaku dan tindakbalas yang perlu diambil untuk mengatasi isu-isu semasa yang sering  terpampang dalam dada akhbar tentang korupsi & ketirisan dalam pengurusan aset kerajaan.

Dewan dipenuhi dengan pelbagai hadirin yang terdiri daripada pelbagai latarbelakang seperti warga koporat,ahli akademik,pelajar serta wakil daripada badan bukan kerajaan.Dianggarkan seramai 200 orang yang hadir sebab dewan penuh.

Saya mencadangkan agar organisasi yang ada seharusnya mengambil peluang yang ada sebegini kerana selain meningkatkan pengetahuan umum,ianya juga tidak dikenakan bayaran.

Kebetulan juga saya ada berjumpa dengan kawan lama sepengajian di UiTM Machang,Kelantan dahulu.Sesungguhnya majlis ilmu seperti inilah yang sering menemukan kita dengan rakan-rakan lama disamping berkenalan dengan kawan yang baru.Selesai saja program,saya berkesempatan membawa keluarga untuk bersiar-siar di sekitar Putrajaya.























*Gambar:Perpustakaan Yayasan Kepimpinan Perdana


















No comments:

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...