Friday, May 4, 2012

Novel Pilihan

Saya juga seorang pembaca dan peminat novel.Mungkin dari segi citarasa genre novel saya berlainan daripada peminat novel yang lain.So,saya nak kongsikan senarai novel-novel yang saya telah khatam dan dicadangkan untuk pengunjung blog Qalam Timur ini.

Novel karya penulis thriller nombor 1 Malaysia.Ramlee Awang Murshid



Siri Bagaikan Puteri,Kisah pengembaraan Saifuddin Bin Jalis yang juga dikenali sebagai Laksamana Sunan dalam memerangi kejahatan di tanah melayu.Novel Bagaikan Puteri ini mempunyai 6 siri.


  1. Bagaikan Puteri (BP)
  2. Cinta Sang Ratu  (CSR)
  3. Hijab Sang Pencinta  (HSP)
  4. Cinta Sufi (CS)
  5. Sutera Bidadari (SB)
  6. Sunan Musafir (Dijangkakan berada di pasaran Mei 2012)





Novel trilogi Tombiruo.Kisah Ejim,seorang manusia dari hutan keningau 

  1. Tombiruo
  2. Semangat Hutan
  3. Tombiruo Terakhir.





Novel karya penulis antarabangsa iaitu Irving Karchmar,seorang warga Amerika yang memeluk islam.Novel ini saya perolehi dalam bentuk online atas bantuan seorang rakan.Bertahun juga pencarian.




Sang Raja Jin/Master of The Jinn,sebuah novel berbentuk sufism.Ulasan novel ini boleh dibaca di link ini :http://qyu.blogspot.com/2008/02/sang-raja-jin.html


Penulis bernama Zehan ur Rakhie,menetap di Jerantut,Pahang Darul makmur.Genre Islamik,Seram,Gelap,dunia jenayah.Memang feveret.Karya utama ialah Rahsia Agenda Alam Hitam & Gapura.



  1. Rahsia Agenda Alam Hitam :Kelahiran Mufrad
  2. Rahsia Agenda Alam Hitam II :Vamprha
  3. Rahsia Agenda Alam Hitam III (Masih menanti dan terus menanti)
  4. Gapura

Kesemua novel dia,saya sangat mencadangkan kepada peminat novel genre gelap.Terbaik!






Penulis bernama Mitch Albom



Inilah satu satunya novel bahasa inggeris yang saya betul -betul baca,faham dan hayati.Cerita ringkas dan bahasa inggeris yang senang faham.Anyway,memang sangat menarik kisah dalam novel ni.try jangan tak try.



Novel yang diadaptasikan dari kisah-kisah epik kini menjadi tumpuan saya terutama epik Ramayana.Sehingga kini terdapat 3 novel yang saya beri ranking 5 bintang.

Kembang Kanigara,karya S.M.Zakir.Ini adalah novel epik terbaik yang saya pilih.Dengan lenggok dan penggunaan bahasa klasik yang sangat WOW!Namun untuk dapatkannya adalah sesuattu yang amat susah.Terbitan tahun 1992.


Saya ada buat sket sinopsis dan review pasal novel Kembang Kanigara di:http://qalamtimur.blogspot.com/2011/12/kembang-kanigara.html



Karya Uthaya Sankar.Hanuman:Potret Diri.Boleh dibaca secara online di Freemalaysiatoday setiap Sabtu dan Ahad. (Hanuman:Suara Hati).Sangat mengesankan.Semestinya akan terus membaca.







Dan yang paling ingin dimiliki ialah Novel Juara Yang Tewas karya Dato Aripin Said.Kisah perjuangan Naga Seri Pahang dari Tasik Chini menentang Seri Kemboja di laut Siam.Sangat epik.Terbitan tahun 1988:)



Setakat ini saja untuk kali ini.Sebenarnya nak tulis pasal isu semasa.Tapi sumber dan idea kurang.So tulislah pasal novel yang pernah dimiliki.Tak Rugi cuba baca cadangan saya.Insya Allah.Anda akan berpuas hati.

SELAMAT MEMBACA.






3 comments:

kasmara said...

as salam, tuan ada milik Juara Yang Tewas itu atau masih mencari?

bangibookseller said...

http://bangibookseller.blogspot.com/

Visit us for english books/novels...

qalam_timur said...

Wsalam..saya masih mencari Novel Juara yang tewas.Memang berhajat sangat untuk dapatkan naskah tu.

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...