Wednesday, December 28, 2011

Kembang Kanigara



"Kerana Mati itu satu penyerahan.Dan setiap yang wujud itu pasti akan mati.Jadi biarlah penyerahan itu itu dilakukan dengan adanya cita-cita."
Indrajit.

Syukur Alhamdullilah,akhirnya berjaya juga saya memiliki novel "Kembang Kanigara" yang diperolehi sendiri daripada penulisnya S.M.Zakir.

Sebenarnya saya pernah memiliki novel ini ketika zaman sekolah menengah lagi,namun telah hilang.Buku ini terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada tahun 1992.

Sinopsis

Kembang Kanigara membawa kita untuk melihat ke satu sudut antara watak yang ada dalam Epik Ramayana yang sangat popular di dunia.Dalam Kembang Kanigara,fokus utama ialah watak Indrajit,putera sulong Maharaja Rawana.Anak yang paling sakti antara semua anak,menteri dan hulubalang Rawana.Indrajit juga bermaksud "Sang Penakluk Indera".

Ketika Rawana beroleh kerajaan empat alam,dia telah memasuki alam keinderaan,melalui perkahwinan dengan Puteri Nila Utama,beroleh Indrajit lalu dirajakan di alam keinderaan itu.Di alam bumi,Rawana berkahwin dengan Puteri Pertiwi Dewi dan beroleh Patala Maharayan  lalu dirajakan di petala bumi.Di alam lautan,Rawana berkahwin dengan Puteri Gangga Maha Dewi dan  beroleh  Gangga Maha Sura  lalu dirajakan di kerajaan lautan.

Indrajit

Indrajit merupakan seorang raja dan satria sakti,namanya mashur diseluruh alam keinderaan,seorang yang digambarkan sebagai seorang yang tulus pekerti,seorang anak yang taat dan seorang patuh pada Sang Pencipta.Indrajit,empat alam tunduk mendengar nama Indrajit,segala mergastua terkaku,para dewa terdiam,para bidadari terpesona,para pertapa menghormati,para mambang dan raksasa gementar. Indrajit,raja keinderaan,berdirinya diatas udara,berlarinya diatas angin,tidurnya diatas awanan!

Keangkuhan menodai kesedaran

Ketika semua di langkapuri hanya tahu mengampu dan mengikut saja nafsu dan keegoan Rawana yang melarikan isteri Rama,Sita Dewi.Hanya terdapat dua insan saja yang berani menegur Rawana.Seorang ialah Maharaja Bibasenam,menteri paling kanan Rawana,namun telah dinyahkan dengan penuh aib oleh Rawana dari istana!Dan seorang lagi ialah anaknya sendiri iaitu Indrajit.Dia yang sedar bahawa dirinya berada dalam pihak yang salah,namun taat setianya sebagai seorang anak kepada ayahnya membuatkan dia memilih pengorbanan.

"Jika ada seribu nyawa patik,akan patik serahkan pada budi bicara tuanku,bukan patik orangnya yang lari dari tanggungjawab"

"Janganlah tuanku pergi berperang,biarlah patik yang menangung segala dosa ini"

Semilir pun turut tersedu.Pagi tetap mendung.

Diantara Kebenaran dan Ketaatan
Aku pilih Pengorbanan.

Dialog antara Indrajit dan hulubalang kanannya Mahadabira sangat menyentuh perasaan dan terlalu mendalam nilainya.Bagaimana seorang yang baik budi pekertinya akhirnya terperangkap dalam jurang kehancuran dan memilih kebinasaan demi menjadi contoh kepada yang lain bahawa..Kebenaran pasti akan menang!Ketaatan tidak akan dapat mengatasi kebenaran.

"Jadi kita harus berperang juga?"
"Ya"
"Walaupun tidak dengan hak?"
"Hak kita hanya pinjaman.Ia Milik Sang Pencipta"
"Kita akan jadi seperti yang lain.Nama kita cemar di jagatraya"
"Yang faham akan mengerti,yang tidak faham, biarkan."

Alangkah,alangkah kejamnya jagatraya!

Malam telah merangkak jauh.Sebentar lagi akan terbit fajar di punggur ufuk.Perlahan lahan warna teja mulai muncul.
Dia  tidak dapat melelapkan matanya lagi.

Perang Indrajit

Gempitalah di udara,bingar tidak ketahuan..Perang bermula! Perang Indrajit adalah sebenar benar perang,yang hanya menjanjikan Wijaya atau Maut!

Seakan telah berputar angin Langkisau!

Pertempuran yang berlaku antara Indrajit dengan angkatan Seri Rama yang disokong kuat oleh adindanya Laksamana,Hanuman dan anaknya,Hanuman Tamnat Gangga, serta Maharaja Bibasenam,mamandanya yang telah berpihak kepada kebenaran.

Wimutasara

Wimutasara,yang berasal dari Betara Indera.Yang menerjah tiada bersalahan.Yang berdesir dalam desir halilintar tunggal.Yang menyerbu dalam kesaktian alam dewata.Yang dihidupkan dari mantera para dewa.Inilah dia.Wimutasara!

Ketika Indrajit melepaskan Wimutasara,Panah yang akan melenakan setiap yang dilaluinya.Peluang untuk menghapuskan Rama adalah 100%.Namun Bibasenam yang kalis lena kerana mengetahui rahsia para dewa telah muncul untuk menghalang dan mencabarnya.Indrajit boleh saja untuk menumpaskan Bibasenam,namun rasa hormatnya pada mamandanya menghalangnya,pangkat bapa padanya..Bapanyalah itu!

Puja Nikam Bali

Bertempiklah Indrajit,terlalu gamat bunyinya sehingga keluar tiga kepalanya!Terkejut seluruh dewa-dewa dan mambang di udara.Terpanar semua!Kemarahan Indrajit bagai akan meruntuhkan langit!

Ya!Indrajit,raja seluruh keinderaan.Memang ternyata kehebatanya itu.

Adi Berma

Inilah dia! Inilah dia! Panah Sakti Adi Berma.Panah yang diperolehi dari maharashi sakti Adi Berma.

Dalam gerak penuh seni,Nah! Terlalu hebat luncuran panah itu membelah bumi mebadai angkasa.Bernyala seperti api dan guruh bunyinya seakan kiamat dunia.Asap dari bumi menyerkup ke udara.Kelam Dunia!Bagai terhenti dengusan angin,bagai terpadam sinar mentari.Bergemuruh dan bergeleparan menyerkup alam dengan tarian dalam lagu kejur maut.Betapa!

Panah Adi Berma telah menenggelamkan sinar dunia!
Terlalu hebat petaka Indrajit yang satu ini!

Perang terakhir

"Ya Tuanku,pergi patik kali ini hanya akan mempersembahkan dua kepada ayahanda.Sebuah kemenangan atau jasad kaku.Tiada patik kembali lagi,ampunkanlah patik,restuilah patik"

Bergoncang Pulau Langkapuri.Seketika,alam seperti luput deru nafasnya!

Mercupnya Aroma

Dan Panah Seri Rama meluncur.Tepat.Terpelantinglah kepala dari jasadnya.Rebahlah dia.Luput deru nafasnya.

Alam tiba-tiba menjadi senyap,sepi sesepinya,seolah telah mati.Tafakur segala isi mayapada.Perlahan berguguran gerimis dari langit.

Dari awanan,berhujanan rampai yang terlalu harum bau bauannya yang ditaburi para dewa.Mercup harumnya meresapi seluruh maya.

Kembang Kanigara layu di sepi rintisan  air yang bergerimisan turun dari pancuran jalawadra.

*************************************************************************

Sesungguhnya Novel Kembang Kanigara ini adalah sebuah novel yang terlalu indah bahasanya.Saya amat kagum dengan setiap bait perkataan yang disusun.Gambaran setiap suasana diperlihatkan seolah melihatnya berlaku didepan mata.

Kesetian,kecintaan,peperangan dan segala jalan cerita novel ini dapat saya rasai sepenuhnya.


Monday, December 19, 2011

Melawat Muhammad Aisy Danial

18 Disember 2011 (Ahad)

Hujan rintik dan cuaca yang mendung membuatkan mood terasa begitu kemalasan sekali.Beristirehat dikediaman selepas selesai menjalankan operasi mengemas rumah.Sedang enak bermalasan,teringatkan rancangan nak melawat Puan Noraini (author http://lalangcantekterbiar.blogspot.com/ ) dan Hapiz @Bedab.Mereka baru sahaja menyambut kelahiran putera sulong pada 26 November 2011 yang lalu.Dinamakan dengan indah sekali iaitu Muhammad Aisy Danial.Kami tiba dirumah keluarga Hapiz di Duyong sekitar jam 530 petang.Terima kasih atas sambutan dan juadah yang dihidangkan.Memang lapar juga perut time hujan:)

Baby Muhammad Aisy Danial.
Yang halus yang tulus
Yang mulus yang kudus





Saling menziarah ini akan dapat mengeratkan lagi hubungan silaturrahim
Insha Allah.




AUKU





Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Saya tertarik dengan isu berkenaan Akta Universiti dan Kolej atau lebih dikenali dengan singkatan AUKU.

Apakah AUKU ini?


Senang cerita ialah AUKU ini merupakan satu undang-undang atau peraturan yang dikuatkuasakan bagi melarang mahasiswa/mahasiswi daripada terlibat dengan politik luar kampus.Itulah yang difahami oleh kebanyakkan kita pada masa ini.

IPTA/S dan Kolej adalah medan menuntut ilmu.Yang mana ianya menjadi sebuah perkampungan oleh pelajar mahasiswa/wi menyambung pengajian keperingkat lebih tinggi selepas menamatkan alam persekolah.Sudah semestinya situasi dan senarionya adalah berbeza.Yelah,masing-masing dah merasakan diri mereka sudah besar dan cukup dewasa dalam segala hal,mereka bukan lagi anak kecil yang boleh diarah dan ditunjuk ajar sewenangnya.Mereka adalah MAHASISWA/WI yang terpilih,golongan bijak pandai yang layak memasuki UNIVERSITI.Bukan sebarangan orang yang layak belajar di Universiti.


Pelajar tidak matang tanpa berpolitik?

Sememangnya generasi kini berlainan dengan generasi yang terdahulu.Mereka didedahkan dengan pelbagai perkara dan maklumat  melalui pelbagai saluran (Internet,TV,Radio dll) Namun adakah mahasiswa akan hanya matang jika dapat berpolitik?Betul kata Tun M,cuma pelajar melayu sahaja yang ghairah dalam soal berpolitik ini.Mahasiswa melayu sangat teruja dengan hal-hal sebegini.Keterujaan mereka kadang-kadang melampaui semangat dan matlamat utama mereka ke Universiti iaitu Belajar bersungguh-sungguh.

Melanjutkan pengajian ke menara gading merupakan idaman bagi setiap lepasan sekolah. Pada golongan yang mampu, tidak menjadi masalah untuk menyediakan perbelanjaan anak-anak untuk menyambung pelajaran tetapi pada ibubapa yang dari kategori berpendapatan rendah, sudah pasti menjadi satu kesukaran untuk mencari sumber kewangan agar hasrat anak mereka tercapai. Jadi gunakan peluang yang ada itu sebaik-baiknya.

Bukan semua mahasiswa yang berada di IPTA/S datang daripada golongan berada.Meraka hadir dengan pelbagai latarbelakang.Malah ada yang datang daripada keluarga yang susah.Ibu bapa mereka membanting tulang di tengah panas demi mencari wang perbelanjaan untuk menampung pengajian anak-anak mereka di Universiti.Pernah satu ketika saya belajar di UiTM Machang (Diploma) dulu,saya lihat depan mata seorang ayah naik motosikal yang uzur datang memberi duit belanja kepada anaknya.Mereka bukan bekerja untuk menyara dan melihat anak mereka berdemonstrasi dan menjerit pekik dijalanraya.Adakah ibu bapa ini bangga menyaksikan anak-anak mereka bertempiaran dikejar pihak berkuasa dalam TV?Dimanakah harapan ibu bapa untuk menyaksikan mereka mencapai sesuatu yang terbaik dalam pelajaran mereka hanya kerana taksub dan gila berpolitik?

Hanya orang melayu saja yang merasakan diri mereka akan jadi MATANG dengan berpolitik.Bangsa lain akan matang jika mereka berjaya membawa Ijazah kelas Pertama untuk dipersembahkan kepada ibu bapa yang telah banyak berkorban untuk mereka.



Siapakah majoriti Mahasiswa ini?

Mahasiswa majoritinya adalah orang melayu kita di IPTA…Di Kolej dan IPTS ni kebanyakkan orang bangsa lain…Orang melayu sekarang sudah makin teruk dilanda wabak perpecahan.Bila mahasiswa mula berpolitik,adakah mereka akan bersatu?Betul,lambat cepat pun mereka akan keluar ke dunia luar yang bergelumang dengan politik.Tapi perlukah di universiti?Apabila diadakan piliharaya kampus (PRK).Disitu saja kita boleh lihat bagaimana mahasiswa bercakaran sesama sendiri mempertahankan dua pihak utama iaitu Pro Aspirasi dan Pro Mahasiswa?Berapa peratuskah mahasiswa bumiputera melayu mendapat Ijazah Kelas Pertama?Berapa ramai yang yang berada didalam bidang-bidang kritikal seperti perubatan,jurutera,sains dal lain-lain?

Saya pun pernah jadi mahasiswa,kita sedia faham,mahasiswa golongan muda,sentiasa bersemangat tinggi..Darah muda katakan.Jangan kita sekat suara orang muda ini.Mereka pemuda pewaris agama,bangsa dan Negara.Darah muda ini jugalah sasaran utama anasir luar dalam menanamkan idealisme yang mampu mengugat kecemerlangan pembelajaran mereka.

Sebenarnya apa yang membuatkan mereka terlalu ghairah dan terangsang untuk menyertai politik?Apa tujuan sebenarnya?Adakah masa yang diperuntukkan selama 3-4 tahun di Universiti terlalu lama untuk mereka bersabar dalam mencetuskan agenda politik mereka?Perbelanjaan mahasiswa ini majoritinya masih ditanggung oleh ibu bapa penjaga.Tidak bolehkah selesaikan amanah dan penuhi harapan mereka terlebih dahulu?Habis belajar,kerja,sendiri tanggung diri sendiri..Berpolitiklah sampai tunggang langgang,sokonglah mana-mana parti yang difikirkan betul.Tiada siapa akan menghalang.


Ingatlah anak bangsaku yang cerdik pandai

…”Kita bukan asal orang senang,ayah toreh getah,mak jual ubi kayu..nok bui pitih ke mung suh belajor…mung belajor la molek-molek..jangan bior mok mu menangis tengok mung kena hambat dek polis,jangan bior ayah mung gadai motor Honda burok dia nok jamin mung kat balai polis..Belajor rajin..bawok mok ayoh masuk dewan universiti..tengok mu dapat Ijazah kelas Pertama dari Agong..Bior dia nagis kat situ…bior dia pelok cium menangis ucap tahniah kat mu atas kejayaan mu..”


Wednesday, November 30, 2011

"Keep The Books Alive"


Jom Derma Buku.....:)


Buku - buku atau apa saja bahan bacaan yang kita miliki mungkin lama dari aspek masa,namun ilmu yang ada didalamnya kekal berharga.Marilah kita sama-sama mengambil peluang menyokong Kempen Derma Buku "Keep The Books Alive" anjuran Perpustakaan UTeM.Menjadi sebahagian daripada masyarakat yang menyokong BUDAYA MEMBACA & BUDAYA ILMU.

Are you a noble reader?
Library UTeM Books Donation Campaign 
"Keep The Books Alive"

Date: 1 Disember 2011 - 31 Disember 2011.

Book Station:





1-UTeM Library (Main Campus) 
Tel:06-3316825

2-UTeM Library (City Campus) 
Tel:06-2833546

3-UTeM Library (Industrial Campus) 
Tel:06-2346842

For Further Information,Please contact
Zaidi Bin Saad
Tel:06-3316864
Email:zaidisaad@utem.edu.my

Tuesday, November 22, 2011

Persaraan Cik Siti Noor Kiah (Timb.Ketua Pustakawan Kanan,S52)Perpustakaan UTeM

Majlis Makan Malam Persaraan Cik Siti Noor Kiah Binti Syed Abdul Malek
Timbalan ketua Pustakawan Kanan (S52)

Tarikh   : 17 November 2011/21 Zulhijjah 1432 (Khamis )
Masa     : 8.00 malam  – 10.30 malam
Lokasi   : Restoran Tom Yam Klasik.

Hari ini merupakan hari terakhir buat Cik Siti Noor Kiah Binti Syed Abdul Malek Timbalan ketua Pustakawan Kanan (S52) perpustakaan Universiti Teknikal Malaysia Melaka(UTeM) bertugas.Setelah 8 tahun menabur khidmat bakti . Cik Siti Noor Kiah atau lebih mesra dikenali dengan panggilan Cik Citi dikalangan staf memulakan perkhidmatan di perpustakaan UTeM pada tanggal 13 Ogos 2003 sebagai Timbalan Ketua Pustakawan (S48).No staf Cik Siti ialah 00969.

Sedikit latar belakang Cik Siti untuk makluman.

Dilahirkan pada 06 Desember 1953 di Kg Manjoi,Lenggong,Perak Darul Ridzuan.Maklumat pendidikan Cik Siti adalah seperti dibawah:

·            Sekolah Kebangsaan Lenggong, Perak (1960 – 1965)
·            Sekolah Kebangsaan Lenggong, Perak (1960 – 1965)
·            Sekolah  Menengah Dato’ Ahmad Said, Lenggong, Perak (1966 – 1971)
·            Sekolah Menengah Anderson, Ipoh (1972 – 1973)

Seterusnya Cik Siti melanjutkan pelajarannya ke peringkat Ijazah  di Institut Teknologi Mara  dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Sains Perpustakan (1975-1978).

Cik Siti memulakan langkah dalam bidang kerjayanya di Kementerian Kemajuan Tanah & Kemajuan Wilayah (Jun 1979 – 31 Mac 1982) selama  (4 tahun),seterusnya berkhidmat sebagai Pustakawan di Perpustakaan Sutanah Zanariah,Universiti Teknologi Malaysia (UTM ) dari April 1982  hingga 12 Ogos 2003 (21 Tahun).Beliau mengakhiri karier di perpustakaan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM)  dari 13 Ogos 2003  hingga 17 November 2011 (8 tahun).

Cik Siti juga adalah seoarang staf yang aktif dalam aktiviti berpersatuan.Antara penglibatan beliau dalam persatuan ialah:

PERSATUAN
·   Persatuan Pustakawan Malaysia  - Ahli
·         Kelab Staf Perpustakaan (LISTAC)  - Ahli
·         BAKUTEM  - Ahli
·         PRAKTIS  - Ahli
·         Sri Kesidang  - Ahli

Di Perpustakaan UTeM

Pada jam 5 petang,seluruh staf telah berkumpul di tempat “touch card” untuk member sokongan kepada Cik Siti ketika beliau menyentuh kad pekerjanya yang terakhir secara rasmi di perpustakaan UTeM.Suasana syahdu dan sedih menyelubungi sekalian yang ada.

Pengacara majlis pada malam tersebut ialah Encik Salleh Md Nor.Ketika ssesi penyampaian cenderahati,ramai staf yang mengambil peluang  memberikan hadiah sebagai tanda kenang-kenangan.Ini sekaligus menunjukkan sesungguhnya Cik Siti amatlah dekat dihati setiap staf.Cik Siti merupakan seorang yang lemah lembut,mudah dibawa berbincang dan terbuka dalam menerima pendapat dan cadangan daripada staf.

Warga LISTAC mengucapkan bersara dan selamat maju jaya buat Cik Siti Noor Kiah Binti Syed Abdul Malek.Segala jasa bakti yang telah beliau curahkan akan senantiasa kekal dihati setiap staf perpustakaan UTeM.

Patah dahan bunga kemboja

Pucuk paku subur di titi

Budi Cik Siti kami tak lupa

Sudah terpaku didalam hati



Aturcara Majis
8.00 – 8.15 mlm                     Ketibaan para tetamu dan pendaftaran
8.15 – 8.30 mlm                     Ketibaan VIP/ Tetamu khas
8.30 mlm                                 Majlis bermula
                                                 Bacaan doa
                                                 Ucapan Pengerusi LISTAC/wakil
                                                 Ucapan Ketua Pustakawan (Penaung)
                                                 Ucapan Yang Dirai (TKP)
9.00 mlm                                Makan malam
                                                 Cabutan Bertuah
10.00 mlm                              Penyampaian cenderahati
                                                 Sesi bergambar
10.30 mlm                              Bersurai

Sentuhan Terakhir sebagai seorang staf


Ucapan Ketua Pustakawan
Hajah Faridah Binti Haji Md Amin.

Ucapan yang diraikan
Cik Siti Noorkiah Syed Abdul Malek.







PA yang masih dalam nostalgia


Bersama Pustakawan kanan dan bakal kanan?


Memotong kek simbolik persaraan

AJK LISTAC

Kenangan abadi bersama seluruh staf yang hadir

Siti Noor Kiah Syed Abdul Malek
Timbalan Ketua Pustakawan Kanan (S52)
Perpustakaan UTeM
13 Ogos 2003 - 17 November 2011























Saturday, November 12, 2011

Hijab Kekasih





Malai rinduku merintih kecintaan
Duduk termenung hanya bingung kerinduan
Walaupun jauh dari nyata kasih dan sayang
Kasih dan sayang telah lama kusatukan
Semua kasihku dalam gemala
Ke laut jawi 'kan kukirimkan sana

Duhai kasih hijabmu di sini
Masyur rupamu di mata kalbu ini
Berbaringan diusik rindu azali
Di manakah kekasih yang jauh dariku
Memakan debu... rindumu

Segenap nafasku melihat renunganmu
Wangi dan harum kau kekasih
Antara lamunan segala kalimahku ini
Siapa yang mengerti

Menghilang tahun kutahan dahaga
Setelah habis madah untuk sang puteri
Pautan kasih kukenal sendiri
Teringin ku melihat sebalik hijabmu
Wajah yang kupuja

Kekasih... lama sudah aku merindu
Larut nan denai larat nan damai
Haram kelamin untuk kita bercerai
Rasa kasih dan sayang dalam keredaanmu

Bagaikan berada dalam  dimensi yang berlainan apa bila mendengar dan menghayati lagu ini.Bait-bait lirik yang sangat klasik dan indah.Segala maksud yang tersirat dijelmakan dalam melodi yang sangat membuai perasaan.Irama kemelayuan begitu terasa.Hayati dan fahami.

Tahniah kepada sifu M.Nasir dan Allahyarham Seth (Loloq) untuk lagu yang sangat hebat ini.


Friday, November 11, 2011

Perasmian Masjid Sayyidina Abu Bakar


MELAKA: Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada Jumaat berkenan merasmikan masjid baru Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) di Durian Tunggal di sini yang boleh memuatkan seramai 4,000 jemaah.
Seri Paduka yang diiringi Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusof; Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam; Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd Khalil Yaakub merangkap Canselor UTeM dan Naib Canselor UTeM, Prof Datuk Dr Ahmad Yusoff Hassan.
Baginda kemudiannya menunaikan solat Jumaat bersama pemimpin negeri dan rakyat jelata di masjid tersebut.
Turut hadir Speaker Dewan Undangan Negeri Melaka, Datuk Wira Othman Muhamad dan Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka, Datuk Wira Omar Kaseh.
Sementara itu, Mohd Ali dalam teks ucapan beliau berkata, masjid adalah sebuah institusi masyarakat yang penting dalam memajukan umat Islam membabitkan pelbagai aspek kehidupan.
"Kewujudan masjid dalam pusat pengajian tinggi adalah satu simbol perencanaan strategik yang mengambil kira sejarah kehebatan peradaban Islam terdahulu," katanya.
Jelas beliau, melalui pembangunan masjid ini pelbagai aktiviti dapat dijalankan terutamanya dalam pembangunan sahsiah pelajar demi mengimbangi kestabilan rohani, emosi dan jasmani.
Pembinaan Masjid Sayyidina Abu Bakar bermula pada 1 Mei 2007 dan membabitkan kos RM15.3 Juta dengan keluasan tanah 4 hektar. - BERNAMA







Foto  Ehsan :Mohd Hisyam Ibrahim









Friday, November 4, 2011

3 Tahun Perkhidmatan



3 November 2011/07 Zulhijjah 1432 (Khamis)

Masa begitu pantas berlalu atau saya yang terlambat?Dalam tak sedar,sudah genap 3 tahun saya berkhidmat di Perpustakaan UTeM.Syukur alhamdullilah.

Masih perlu banyak belajar dan bertanya,masih memerlukan bimbingan,masih tidak faham,masih itu,masih ini dll.

Sebenarnya masa yang terlalu pantas berlalu tanpa saya sedari.Semoga Allah SWT mengurniakan rezeki yang halal sepanjang saya berkhidmat di UTeM sebagai seorang Pustakawan.

**Terima Kasih Hafeez kerana menginggatkan.

Dibawah adalah geng yang sama satu hari lapor diri di Pejabat Pendaftar UTeM Kampus Industri pada 3 November 2008 jam 8.00 pagi.


Mohd Hanafiah Bin Mohd Isa
(01636)
Juruteknik 
Fakulti Kejuruteraan Pembuatan


Mohd Saufi Bin Alimat 
(01637)
Juruteknik
Fakulti Teknologi Kejuruteraan



Muhammad Hafeez Bin Zainuddin (01638)
Penolong Pegawai Perpustakaan

Zaidi Bin Saad (01639)
Pustakawan

Thursday, November 3, 2011

Temuramah Kepustakawanan di Melaka FM



1 November 2011 (Selasa)
Lokasi:Radio Malaysia Melaka (Melaka FM)
Masa: 1.00 petang hingga 2.00 petang.
Tajuk:Dunia Kepustakawanan

Saya telah menerima jemputan daripada Radio Melaka FM sebagai tetamu bagi membicarakan isu "Dunia Kepustakawanan".Insan yang bertangungjawab dalam "menggalakkan" saya untuk menerima jemputan ini tidak lain ialah En Arman dan En Azman.Dua orang pegawai atasan saya.

Saya tiba di Radio Melaka FM pada jam 1 petang,program bermula jam 2.00 petang.Setibanya saya disana saya bertemu dengan seorang lagi tetamu jemputan yang akan bersama saya iaitu adik Mohd Zamzam bin Hamdan  dari High School,Melaka untuk Program NILAM.

Saya juga turut bertemu dengan En Zaidee Muhammad (Pembantu Perpustakaan) dan Puan Nurul Hidayah Che Man (Ketua Bahagian,Gerakan Literasi Maklumat Zon Merlimau,Perbadanan Perpustakaan Awam Melaka). En Zaidee adalah individu yang berurusan dengan saya berkenaan jemputan ke rancangan ini.

Kami memasuki konti 10 minit sebelum rancangan ke udara,berkenalan dengan DJ bertugas iaitu En Rahim serta berbincang tentang soalan yang akan dikemukakan.Penerangan adalah sangat perlu,maklumlah,baru kali pertama,semestinya gemuruh jiwa.

Tepat jam 2.00 petang,rancangan bermula.Secara rasminya saya ke udara buat kali pertama dalam hidup bagi membicarakan topik kepustakawanan di FM 102.3 Radio Melaka.Adrenalin lebih laju daripada biasa,saya dapat mendengarkan degupan jantung sendiri:)



SOALAN UNTUK TETAMU

  1. PERKENALKAN DIRI ( LATAR BELAKANG / PENDIDIKAN / KERJAYA DAN JAWATAN SEKARANG)

  1. CERITAKAN PENGALAMAN TUGAS DI PERPUSTAKAAN UTEM SEBAGAI PUSTAKAWAN

  1. BAGAIMANA KERJAYA DAN HIDUP SEBAGAI PUSTAKAWAN? ADAKAH IA MAMPU MEMBERI PELUANG KERJAYA YANG LEBIH BAIK BERBANDING KERJAYA LAIN?

  1. APAKAH PERSAMAAN SERTA PERBEZAAN ANTARA PERPUSTAKAAN AKADEMIK DENGAN PERPUSTAKAAN LAIN YANG ADA DI NEGARA KITA?

  1. BAGAIMANA PENGGUNAAN TEKNOLOGI MASA KINI MAMPU MEMBANTU PUSTAKAWAN UNTUK MEMBANTU MEMBANGUNKAN MASYARAKAT

  1. APAKAH CONTOH-CONTOH TEKNOLOGI MASA KINI YANG TERDAPAT DI PERPUSTAKAAN AKADEMIK

  1. APAKAH CABARAN DAN NILAI YANG PERLU ADA DALAM DIRI SESEORANG PUSTAKAWAN

  1. HARAPAN KEPADA PENDENGAR MENGENAI PELUANG KERJAYA SEBAGAI PUSTAKAWAN


Sesi berakhir jam 2.30 petang,alhamdullilah semua berjalan dengan lancar.Saya sempat juga online dengan GT ketika rancangan ke udara,membaca respon dan komen daripada rakan sepejabat dan kenalan.Semestinya pelbagai-bagai.

Sebelum beredar,saya dan adik  Mohd Zamzam bin Hamdan menerima cenderahati daripada PERPUSTAM yang disampaikan oleh Puan Nurul Hidayah Che Man.

Saya mengucapakan ribuan terima kasih kepada pihak PERPUSTAM & Radio Melaka FM atas peluang yang diberikan ini.Tentunya peluang sebegini bukan sentiasa ada.Saya berasa cukup puas kerna dapat mengutarakan pendapat dan pandangan berkaitan dunia kepustakawanan kepada masyarakat.Terima Kasih juga pada En Azman Ayub,Encik Arman Muhammad dan semua kenalan yang memberikan sokongan dan dorongan pada saya.Buat isteri tercinta kerana yang tak putus mendoakan kejayaan suami.