Monday, November 1, 2010

Bolasepak

Tahniah dan syabas saya ucapkan kepada Pasukan Bola Sepak Kelantan atas kejayaan menjuarai Piala Malaysia 2010 dengan menewaskan Negeri Sembilan  2-1.(Pertembungan Final kali kedua sejak 2009)

Saya adalah penyokong pasukan Kelantan untuk Piala Malaysia 2010(Kebanyakkan  orang Pantai Timur sokong kelantan).Kebangkitan bolasepak Negeri Kelantan kini membolehkan mereka menjadi pasukan yang digeruni.

Saya menyaksikan perlawanan dari Stadium Astro (801).Kemeriahan kedua-dua penyokong sememangnya mengamatkan suasana dalam stadium.Gelombang merah (Red Warrior) yang menguasai stadium seolah menguatkan lagi tekad bahawa KELANTAN SEMEMANGNYA BERHAK untuk membawa pulang Piala Malaysia ke Kota Bharu sebagai hadiah kepada rakyat kelantan dan Persembahan teristimewa buat Ke Bawah Duli Yang Teramat Mulia Sultan Muhammad ke-V yang baru ditabalkan.

Semasa kanak-kanak,saya sering dibawa abah untuk menyaksikan perlawanan bolasepak samada liga atau Piala Malaysia (Anak sulung).Kenangan ini secara tidak langsung membuatkan saya terus setia dengan bolasepak tempatan.Saya berpeluang menyaksikan pemain seperti Dollah Salleh,Zainal Abidin,Khairul Azman Mohammad,Azman Adnan serta beberapa nama besar beraksi.Stadium walau tak penuh namun tidaklah sekosong pada masa kini.



 
Pemain import perlu dibawa kembali bagi menjadikan perlawanan lebih menarik seperti zaman semi pro dulu.Gandingan awang import dan bakat tempatan pasti akan membuahkan sesuatu yang positif untuk bolasepak negara.Menyaksikan beberapa perlawanan di peringkat antarabangsa amat mengecewakan dimana kita hanya menjadi pasukan belasahan!Lihat saja keputusan bolasepak wanita pada Sukan Sea baru-baru ini.

Diharapkan agar sokongan kepada arena bolasepak tempatan kembali meriah seperti awal tahun 90-an.Bolasepak negara kini berada pada tahap yang amat menyedihkan.Anjakan perubahan samada dari segi permainan,kejurulatihan dan pentadbiran perlu dilakukan untuk mengembalikan kegemilangan arena bolasepak negara.

Akhir bicara.

Sekali lagi,Tahniah untuk Pasukan Kelantan Darul Naim!

GOMO KLATE GOMO!

MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA

Kedudukan Bolasepak Malaysia


Dimana Silapnya?

Bilakah Harimau bisa mengaum kembali?

 

2 comments:

Azman Hj. Ayup said...
This comment has been removed by the author.
Azman Hj. Ayup said...

Kelantan berhak juara dengan permainan yang bersih dan berdisiplin. Jaringan gol padang memang menarik dan yang penting PENYOKONG tidak buat hal...yang kena tangkap kali ini ialah penjual mercun dan dipenjara 7 tahun maksimum...

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...