Monday, November 22, 2010

Perpustakaan I

Adakah kita dikira tidak berilmu jika tidak ke perpustakaan?






Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Salam Sejahtera,
Pustakawan yang dihormati.

Itu adalah ungkapan live yang saya dengar dari seorang tenaga pengajar.Saya ingin berkongsi pandangan dengan saudara-saudara yang sealiran samada secara langsung atau tidak dalam bidang kepustakawanan.

Mari kita fikir dan rungkaikan beberapa persoalan dibawah:

  1. Apa tujuan/nilai/ diadakan/diwujudkan perpustakaan?
  2. Mengapa orang malas membaca/datang ke perpustakaan?
  3. Apakah tindakan/inisitif perpustakaan untuk menangani cabaran semasa.


Apa tujuan/nilai/ diadakan/diwujudkan perpustakaan?


Bagi saya,kita kena melihat nilai yang perlu ada pada perpustakaan itu sendiri.Nilai perpustakaan dimata masyarakat.

Dalam era informasi, perpustakaan memegang peranan amat penting dan strategis, yaitu sebagai agen perubahan, agen pembangunan, agen budaya dan pengembangan intelek. Perpustakaan dapat mengubah nilai, mencerahkan, mengajarkan sehingga wawasan seseorang lebih luas dan mendalam. Perpustakaan memiliki nilai-nilai yang positif dalam kehidupan umat jika dikelola dengan baik dan profesional. Beberapa nilai perpustakaan adalah: nilai pendidikan, nilai informasi, nilai ekonomi, nilai sejarah dan dokumentasi, nilai demokrasi dan keadilan, nilai perubahan, nilai hiburan atau rekreasi, nilai sosial dan budaya.

Adakah kita nampak semua ini?Atau kita hanya mengharapkan masyarakat untuk nampak apa yang kita sendiri masih kabur.

Mengapa orang malas membaca/datang ke perpustakaan?

Perpustakaan berkaitan erat dengan minat baca. Walaupun ada perpustakaan dengan jumlah buku yang lengkap,kemudahan dan pelbagai prasarana yang canggih dan terkini jika minat baca tidak ada, maka perpustakaan itu akan sepi pengunjung. Oleh karena itu, program perpustakaan mesti diiringi dengan peningkatan minat baca.

Pengunjung merasa kurang motivasi untuk ke perpustakaan dan merasakan ianya hanya tempat yang bermusim (peperiksaan,siapkan projek akhir).Fenomena ini terjadi kerana orang pergi ke perpustakaan adalah orang yang benar-benar (mendesak) untuk mendapatkan informasi serta mindset orang cerdas dan ulat buku saja ke perpustakaan.

Ditambah pula dengan kemajuan teknologi ICT yang memungkin maklumat diperolehi dengan "single click" menambahkan lagi parah kemerosotan pengunjung (secara fizikal) ke perpustakaan.

Saya lihat dari dua aspek berkaitan hal ini.Pertama ialah kemalasan membaca itu sendiri,kedua pula ialah perpustakaan sendiri yang kurang berusaha memacu semangat membaca.Tapi secara umumnya,pasti disebabkan oleh kurangnya promosi dilakukan.Hal ini mungkin juga disebabkan kurangnya SOSIALISASI perpustakaan dengan masyarakat.

Alasan malas ke perpustakaan:

  1. Perpustakaan masih kurang menarik
  2. Lebih suka bersantai dirumah sambil search Google atau Yahoo.
  3. Perpustakaan kurang bermasyarakat (bersosialisasi)
  4. Perpustakaan masih terperangkap dalam era 70-80an

Bersambung.....Perpustakaan II.


 

No comments:

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...