Friday, September 24, 2010

Leo:Kucing lucu nan lincah

Leo:kucing lucu nan lincah
Leo hadir dalam keluarga kami pada 4 ogos 2010.Leo merupakan seekor kucing jantan yang lucu dan lincah.Kehadiran Leo sentiasa membuatkan saya dan isteri terasa ceria.Aksi-aksi Leo yang manja dan suka berada dekat dengan kami membuatkan Leo sangat beerti.
 
Leo sangat jinak,tidak lari jika didekati oleh sesiapa sekalipun.Leo akan berlari mendapatkan saya setiap kali saya pulang dari bertugas.Segala keresahan dan bebanan terasa hilang bila leo berada disisi.Mula-mula dulu saya kurung Leo,sebab dia baru,nak biasakan dengan persekitaran.Selepas 1 minggu,Leo saya biarkan bebas untuk memberi peluang bergaul dengan kawanan kucing di kejiranan rumah.
 
ketika menerima leo,isteriku tersenyum manis.

1minggu sekali saya akan mandikan Leo (shampoo),Leo tak tahan sejuk,so saya panaskan air bila nak mandikan Leo.Kesian tengok Leo menggigil kesejukan.Kalau kotor sangat,saya mandikan banyak kali juga.Tak susah mandikan Leo,cuma bising dengan meow..meow dia la.

Saya pernah membawa leo pulang ke Pahang,tak sampai hati nak tinggalkan Leo,dia bukan tahu nak cari makan kat kawasan perumahan,risau juga nanti kalau ditabrak kereta,lagipun kejiranan saya kebanyakkan non muslim,so anjing juga adalah peliharaan mereka.Sepanjang perjalanan,kalau bukan sebab sabar yang ada dalam diri,dah lama Leo saya tinggalkan tepi jalan.Sangat bising.

Setiap kali saya dan isteri bersantai diruang tamu,leo pasti tidak akan melepaskan peluang untuk menempel dekat kami,dia jeles agaknya tengok kemesraan kami.Aksi-aksi akrobatik akan dipertontonkan untuk kami menangkapnya.Leo suka kejar ekor sendiri,kuat tido sambil mulut terngangga serta kaki terkangkang.Memang tak sopan langsung gaya leo tidur.



Leo beradu:entah gaya apa

waktu petang jika saya pulang awal,saya akan bawa Leo berjalan di padang.Suka tengok leo terlompat-lompat menangkap pepatung dan belajar menghendap burung.Pada malam hari,Leo akan saya bawa kedalam rumah,tak sanggup rasanya membiarkan Leo sejuk dan jadi santapan nyamuk-nyamuk ganas hingga ke pagi.Leo akan beradu atas sofa.Cuma perlu pastikan leo dah "melepas" sebelum bermalam dalam rumah.


Pada 1 malam sekitar  akhir Ramadhan,kami hendak keluar ke Mydin untuk membeli barang rumah,Leo masih ada di beranda,Isteri suruh saya kurung Leo,namun saya katakan tak mengapa,sebab kami keluar tidak lama.Namun................itulah kali terakhir leo berada dalam penglihatan saya,leo telah hilang,menghilangkan atau dihilangkan.Wahllahualam..Saya berasa kesal atas keingkaran saya untuk mendengar pesanan isteri saya pada malam itu.

Saya telah meronda semua pelusuk perumahan kami,setiap lorong ,malahan kawasan perumahan yang berdekatan juga telah saya pergi untuk mencari Leo.Namun takdir belum menemukan Leo untuk saya.Adakah Leo merajuk?Ataupun mengikut kucing lain (kucing betina?),atau mungkin juga Leo pulang ke tempat asal?segalanya bermain dalam fikiran saya.Justeru itu,dengan kedatangan syawal ini,setiap kali selepas sujud pada Yang Esa,saya akan menadah tangan memohon agar leo senantiasa berada dalam sehat dan sejahtera.
Come back and hug me

“aku hanya mampu berdoa pada Allah agar Ia memelihara Leo. Memberinya tempat hangat ketika hujan datang, menyediakan makanan untuk Leo di saat ia lapar. Aku meminta matahari membuatnya tetap hangat, dan memohon agar malam tak menyiksanya dalam dingin. Aku yakin, Allah akan menjaga Leo dengan baik.Balikla Leo..pulanglah..”
AKSI LEO
Up,but not down
leo the nite creature
where you go,i miss u so
Pulanglah..kembali seperti dulu..
                                                                   sedih


3 comments:

KataHati said...

terharunya....

airda82 said...

Sian Leo...Mudah2an dia selamat..wpun xpnah jmp Leo..pengalaman memelihara kucing...sy tau cmne perasaan bl kehilangannye..krn sy pernah jg merasai perkara yg sama...Boboy nmnye...1kg cari ms dia hilang..tp xjmp...n slpas tu bl plihara kucing lain ltak nm Boboy gak..he...rindunye waktu2 ada kucing dlu...

qalam_timur said...

merasakan satu kehilangan,jangan fikir ianya mudah,walaupun seekor kucing.

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...