Tuesday, October 26, 2010

Merawat Sang Leo

Tarikh: 25 Oktober 2010 (Isnin)

Masa: 8.30pm - 9.15p.m

Lokasi: Melaka Animal Clinic,Bukit Baru,Melaka.


Sejak ditemui selepas sekian lama menghilangkan diri,Leo kelihatan agak suka menyendiri dan murung.Leo sakit.

Kaki Leo dijangkiti penyakit,berbau busuk dan kelihatan seperti ada luka-luka kecil.Leo juga bersin dan matanya berair,pada mulanya saya sangkakan itu hanyalah perkara normal bagi kucing.Tak sangka pula ianya sesuatu yang serius (Ini Serius,kita mesti bantu dia..wonderpet:)So saya ambil keputusan untuk membawa Leo ke VET (Veterina) bagi merawatnya.Tak sanggup rasanya membiarkan Leo berterusan menangung kesakitan.

Saya cuba untuk mendapatkan rawatan vet kerajaan,namun jadual kerja tidak mengizinkan saya.Tak best pula kalau nak fly masa kerja untuk ke vet.Nak tunggu lama,makin teruk.Jadi tiada pilihan selain ke vet swasta.Saya call dulu untuk buat appointment.

Agak sukar juga untuk mencari lokas Melaka Animal Clinic,Bukit Baru tiada masalah,tapi klinik yang dibuat beserta rumah serta sign board yang agak pudar membuatkan saya terlajak juga.Anyway,terima kasih kepada  Co pilot yang cekap,Harul kerna berjaya menemui lokasi tersebut.Terima kasih juga pada isteri saya yang tolong menenangkan Leo yang trauma naik kenderaan (meow2 sepanjang perjalanan,sangat bising)


Setibanya di klinik,kami disambut oleh Dr G.Mathavan.Simple je orangnya (maybe Dr Vet memang begitu kot).Saya menerangkan serba sedikit tentang penyakit Leo.Setelah mendapat maklumat dari saya,Dr G.Mathavan telah meminta saya dan Harul untuk memegang Leo agar mudah baginya mengambil suhu badan.Terkejut saya,suhu kucing diambil dengan memasukan  meter suhu melalui bontot!Apalagi,mengelepar sakan  dak Leo.Melalui suhu yang diperolehi,Leo confirm demam.

Mengambil Suhu

Dr G.Mathavan seterusnya memberikan 3 suntikan pada Leo,yang pertama suntik air,kedua suntik vaksinasi di belakang,dan yang ketiga suntuk vaksin di peha Leo (Apa nama vaksin tu kurang arif la saya).Selepas selesai memberikan rawatan,kami diberi beberapa penerangan oleh Dr G.Mathavan.
Suntikan..cool leo


Penyakit yang paling berbahaya bagi kucing adalah bersin dan mata berair,ini adalah berpunca dari jangkitan virus samada melalui kucing lain ataupun pemakanan yang tidak bersih.Bagi sakit kaki pula,dikatakan Leo mungkin ada terpijak sesuatu yang mencederakanya atau mengambil makanan kotor.Seeloknya kucing segera dibawa ke vet jika menunjukkan tanda-tanda sakit seperti:

  1. Jarang bermain dan kurang lincah seperti biasa.
  2. Tidur lebih lama dari biasa
  3. Nafsu makannya berkurangan
  4. Lebih pendiam
  5. Suka menyendiri
  6. Muntah dan bersin.

Isteri saya ada juga bertanyakan samada virus kucing merbahaya kepada manusia,Dr G.Mathavan mengatakan ianya tidak memberi kesan kepada manusia,namun perlu berhati-hati dan senantiasa menjaga kebersihan selepas menguruskan kucing.Dr menyarankan agar leo dikurung sekurangnya 2 minggu.Ini bagi memastikan dia sentisa bersih serta luka di kaki sentiasa kering.Kami dibekalkan ubat antibiotik/supplemen.Habis macam mana nak suruh Leo telan ubat tu?Dr menyatakan bahawa ubat tersebut perlu dimakan 1/2 tablet 2 kali sehari.Caranya ialah dengan menghancurkan tablet serta mencampurkan dengan susu atau madu.gosok ke gigi kucing (gosok ke gigi Leo?nanti saya try buat saya ceritakan ok)

Kami juga dimaklumkan bahawa makanan kucing memberi kesan besar dalam kesihatan kucing.Kucing adalah makhluk yang sangat cerewet dalam pemakanan.Memberi makanan kucing seperti yang ada di pasaran (tak perlu sebutla jenama apa ya,buat2 tahu sudah) akan mengakibatkan penyakit batu karang pada kucing.Baru tahu,kucing pun kena penyakit batu karang.

Bayaran yang dikenakan adalah sebanyak RM35.00.Mahal atau tidak itu saya tidak tahu,kerana ini adalah pertama kali dalam hidup saya membawa haiwan kesayangan ke vet swasta.Leo perlu dibawa untuk rawatan susulan beberapa hari lagi.

Sedikit Info berkenaan Penyakit Flu Kucing (Cat Flu)

Penyakit flu sering terjadi pada kucing, terutama pada kucing yang belum divaksinasi dan mudah sekali menular kepada kucing lain. Penyakit ini jarang menyebabkan kematian pada kucing dewasa tetapi dapat berakibat fatal bila menyerang anak kucing. Meskipun pada kucing dewasa jarang berakibat fatal, gejala-gejala penyakit seperti pilek dan bersin-bersin dapat berlangsung cukup lama. Oleh karena itu pencegahan dengan vaksinasi rutin merupakan tindakan terbaik.

Apakah Flu Kucing itu?
Flu kucing adalah penyakit pada kucing yang biasanya disebabkan oleh infeksi satu atau kombinasi beberapa virus (virus herpes dan virus calici) dan bakteria.
Bagaimana cara penularan Penyakit ini ?
Sepertihalnya penyakit flu pada manusia, flu kucing juga menyebar melalui air liur,cairan bersin/droplet yang mengandung virus. Droplet ini tersebar melalui bersin, hubungan  langsung atau tidak langsung melalui peralatan (tempat makanan, minuman, kandang,dll) yang tercemar virus. hubungan tidak langsung juga dapat terjadi melalui sentuhan manusia, oleh karena itu cucilah tangan dengan sabun/antiseptik setelah memegang kucing sakit agar tidak menulari kucing lain.
Apakah Flu kucing menular pada manusia ?
Tidak. Virus flu pada kucing berbeda dengan virus flu yang menyerang manusia.
Perlukah diberi vitamin atau suplemen ?
Vitamin dan suplemen dapat membantu meningkatkan kondisi dan sistem kekebalan tubuh kucing yang sedang sakit. Konsultasikan dengan dokter haiwan vitamin/suplemen yang sesuai beserta dosnya.
Apakah Vaksinasi dapat menyembuhkan kucing yang sakit flu ?
Vaksinasi lebih bersifat pencegahan.Vaksinasi rutin tidak 100 % melindungi kucing dari penyakit. Pada kucing yang rutin divaksinasi, meskipun terserang flu biasanya tidak parah dan lebih cepat sembuh.


Semoga semua kucing-kucing di planet bumi ini sihat sejahtera serta mendapat bekalan ikan segar untuk santapan kalian wahai kucing-kucing yang manis.

Terima Kasih.

FOTO
Baru tiba

Pemeriksaan

Penerangan

Steady Leo

Kucing selepas pembedahan.

Sabau ye

Have a rest Leo


Leo The Nite Creature


2 comments:

stramberrymanis said...

cian leo... moge cepat sembuh...

BoOoteh Blog said...

hehe..i like it..
en zaidi rajin2x la bg leo mkn ubat..hehehe

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...