Monday, January 31, 2011

Membuat Facebook Page untuk Perpustakaan anda


Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.






Seiring perkembangan kemajuan terknologi yang pesat dan bersesuaian dengan keperluan dan tuntutan pengguna, perpustakaan terdorong untuk menuju    ke arah perpustakaan digital atau perpustakaan virtual. Oleh yang    demikian, adalah penting bagi perpustakaan  memiliki sebuah medium perantara yang mesra pengguna.

Jom kita sama-sama manafaatkan Laman Sosial Facebook untuk mempromosikan perpustakaan kita.

Buatlah account di facebook, caranya buka www.facebook.com. Kemudian sign up/mendaftar dengan menggunakan email yang kita miliki. Setelah proses pendaftaran selesai. Cek email anda. Kita akan menerima email pemberitahuan yang berisi sebuah link verifikasi. Klik link tersebut agar account facebook kita secara rasmi diaktifkan.


Untuk membuat facebook page, buka URL berikut:




Untuk halaman perpustakaan, facebook menempatkannya dalam kategori lokal atau pembahagian geografi. Pilih "local"kemudian pilih "Library / Public Building".



Kemudian tulis nama perpustakaan anda. Isi huruf verifikasi keamanan di dalam box. Kemudian klik ikon "Create page". Sebuah halaman baru akan dibuat secara automatik oleh enjin dengan format berikut ini.



Klik "Upload picture" di bawah kotak dengan simbol tanda tanya untuk mengupload foto perpustakaan anda. Kemudian lengkapi informasi dasar seperti alamat, nomor telepon, waktu operasi. Serta informasi lengkap  mengenai website organisasi  anda atau website rasmi perpustakaan anda dan informasi umum yang menggambarkan perpustakaan. Misalnya jenis perpustakaan, cakupan koleksinya dan lain-lain.

Facebook page memberikan sejumlah fasiliti menarik yang boleh anda manfaatkan untuk mempromosikan kegiatan perpustakaan. Apalagi bila perpustakaan anda berupa perpustakaan sekolah, universiti atau perpustakaan awam. Anda dapat  menggunakan fasiliti ini sebagai penghubung kepada pengguna yang berurusan dengan anda.



kemudahan dasar yang ada antara lain:

Mini Feed
Merupakan aplikasi yang mengupdate secara otomatik perubahan-perubahan  apa saja yang anda lakukan di Facebook Page anda. Pengunjung akan melihat bahawa anda melakukan pemeliharaan rutin terhadap page anda. Anda juga boleh memanfaatkan mini feed untuk menyalin informasi dari website lain yang memiliki xml atau rss feed. Misalnya mengambil rss news dari website surat kabar atau jurnal ilmiah atau ke website anda sendiri.

Information
Dapat digunakan untuk memberi informasi tambahan tentang perpustakaan anda. Dapat anda isi dengan nama pustakawan yang bertugas lengkap dengan informasi saluran komunikasinya di email, YM, Skype. 

The Wall
Fasiliti ini seperti sebuah buku tamu. Kita boleh menjawab pertanyaan di sini, ataupun berkunjung ke buku tamu mereka lalu meletakkan pesan di sana.

Discussion Board
Merupakan fasiliti papan perpbincangani terstruktur berdasarkan thread atau topik. Manfaatkanlah untuk mempromosikan koleksi atau untuk mendekatkan pengunjung dengan layanan yang kita selenggarakan.

Fans
Pengunjung dapat mengekspresikan pandangannya dengan menjadi fans perpustakaan anda. Mungkin ini tidak dapat begitu saja dijadikan gambaran tentang arti penting perpustakaan anda. Tapi anggaplah ini sebagai sebuah saluran timbal balik balik daripada pengunjung.

Photos dan Video
Anda boleh memuatnaik foto-foto perpustakaan anda. Namun sebaliknya pengunjung juga dapat memuatnaik foto-foto yang mereka ada di perpustakaan anda. Tentu saja, anda boleh mengawal foto-foto dan video yang mereka muatnaik.

Events
kemudahan Events adalah salah satu fasiliti yang menarik. Karena anda dapat menjadualkan sebuah rencana aktiviti dan mengundang para peminat untuk menmastikan kehadiran mereka. Facebook akan secara automatik membuat satu page untuk setiap aktiviti. Dimana peminat aktiviti tersebut sebelum atau sesudah aktiviti berlangsung, dapat memanfaatkan kemudahan yg sama seperti yang kita buat pada Facebook library page. Kerana itu bangunlah daftar contact yang selektif di facebook account anda. Agar anda dapat dengan mudah menyusun daftar undangan yang efektif.

Notes
Adalah kemudahan blogging sederhana. Anda boleh menulis catatan-catatan kecil anda secara langsung. Ataupun mengimport dari portal rasmi perpustakaan yang sudah ada. Facebook page memang hanya sebuah titik pendekatan, sebuah gerbang saja. Semua informasi yang ditampilkan disini boleh diambil dari website rasmi anda.

Share
Share memberikan kemampuan bagi siapa saja, termasuk anda sendiri, untuk mencadangkan facebook page anda kepada rakan-rakan mereka. Ini merupakan tools yang menarik, karena kita akan dikejutkan, betapa banyak pengguna diluar friendslist kita yang mendapat cadangan.

Application
Selain kemudahan di atas. Ada ribuan aplikasi yang dapat kita tambahkan di Facebook Page anda. Caranya klik "Edit Page'.


Anda akan beralih ke halaman Admin. Di halaman ini lah anda dapat mengubah setting, menambahkan rekaan anda sebagai administrator dan tambahkan "aplication".

Scroll ke bahagian bawah halaman ini dengan kursor anda. Kemudian klik "More Application". Anda boleh memilih ribuan aplikasi yang berguna seperti rss import, cause, worldcat dan lain-lain.

Setelah semua setting selesai. Anda dapat menerbitkan halaman facebook perpustakaan anda dengan klik link di bagian paling atas. Halaman anda akan dapat dikunjungi dari seluruh dunia. Kemudian gunakan kemudahan share untuk mengumumkan keberadaan page tersebut ke semua kenalan anda.

Ok,Selamat Mencuba ya:)











No comments:

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...