Monday, December 13, 2010

Merisik

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.



Raja Hindu raja di Sailan
Singgah berenang di persiraman
Bagai pungguk rindukan bulan
Kumbang merindu bunga di taman

Singgah berenang di persiraman
Mayang terendam di dalam tasik
Kumbang merindu bunga di taman
Bintang merindu cendrawasih



Pada 11 Disember yang lalu,saya dan isteri telah pulang ke Kuala Rompin,ada pihak datang merisik adik perempuan saya.(Ingatkan bertunang)

11 Disember 2010 (Sabtu)


Malam sebelumnya,mak macam biasalah,sibuk menyediakan juadah untuk dijamu kepada para tetamu yang bakal tiba.Merisiknya esok,memang benarlah,orang perempuan adalah insan yang paling sibuk jika ada sebarang majlis atau aktiviti seperti merisik,bertunang,kenduri kawin,doa selamat dll.

12 Disember 2010 (Ahad)

Ketibaan keluarga pihak lelaki tiba dari Kuantan pada jam 12.30 tengahari,sebanyak 4 buah kereta datang.Kami sekeluarga menyambut dengan mesra dan sebagaimana selayaknya layanan diberikan kepada tetamu apabila bertandang ke rumah.

Setelah berkenal-kenalan,maka rombongan pihak lelaki pun memulakan bicara menyatakan niat dan hajat mereka.Pihak kami menerima dengan hati terbuka.Maklumlah,yang empunya diri keduanya sudah seia sekata,hanya menjunjung adat mematuhi syariat,disamping menjalinkan silaturrahim antara kedua keluarga.Cincin risik disarungkan di jari manis adik perempuan saya.

Tidaklah pula ditentukan tarikh pertunangan,kata wakil antara keluarga,biarlah mereka berdua yang bincangkan,kita ikutlah mana yang terbaik.Perkara baik kalau boleh  jangan dilengahkan.

Selepas menunaikan solat zohor secara berjemaah,tetamu dijamu dengan hidangan makan tengahari.Pada jam 2.15 petang,rombongan lelaki memohon untuk berundur diri.

FOTO





Cincin Disarungkan




Berjamu




Apa jadi dengan Nasi?


Gosok dan cuci

Leo yang tidak berfungsi apa2 melainkan lepek aje







2 comments:

stramberrymanis said...

wa, tahniah..!!

p/s adik zaidi nampak besar dan tinggi orgnya..apa, benarkah??

qalam_timur said...

T.Kasih...

agak tinggi jugak le..tapi kurus je

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...