Friday, December 10, 2010

Pertahanan Negara

Why bother buying new aircraft when we can upgrade?
Why bother having an Air Force when we can't even match Singapore (perceived) air superiority?
Why bother having the military when we are at peace?
Why bother fight when we can be slaves right?

"In peace prepare for war, in war prepare for peace."(Sun Tzu Art of War).


Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Saya berasa hairan dengan mereka yang tidak faham tentang keperluan pertahanan negara dan sering mempertikaikan pembelian kapal selam, jet pejuang, helikopter Combat Search And Rescue, etc. Asyik-asyik lebih baik wang itu digunakan untuk rakyat, kita berperang dengan siapa sebenarnya dll.

Saya menyokong pasukan tentera dan pertahanan negara. Bajet pertahanan sepatutnya ditambah /dikekalkan mengikut peratusan GDP negara setanding dengan negara jiran. Aset-aset pertahanan juga perlu ditambah supaya setanding dengan mereka. Mungkin nampak membazir kalau dilihat secara kasar, tetapi kemerdekaan kita perlu ada yang mempertahankan.

Perbelanjaan untuk pertahanan Negara adalah salah satu keutamaan dalam perancangan belanjawan kerajaan. Jika pertahanan Negara lemah, kita akan gagal mempertahankan aset negara seperti pelantar minyak dan juga kawasan perikanan Negara. Namun begitu perbelanjaan pertahanan hendaklah kurang daripada perbelanjaan pembangunan dan juga pendidikan.

Kita sering dimomokkan dengan pelbagai anasir dan propaganda tentang betapa lemah dan "cap ayam" kekuatan dan kemampuan pertahanan negara jika berlaku peperangan (secara teori).Ini juga adalah salah satu bentuk serangan (perang saraf) dalam usaha untuk membunuh semangat juang.Bila anggota tentera kita terkorban dalam kemalangan  (NURI) maka ramailah yang membebel memberi komen yang sangat negatif tanpa mahu memahami dan berfikir secara lebih mendalam.

Kita seharusnya mengetahui bahawa setiap negara berkeinginan untuk selalu dapat meningkatkan kemampuan militerinya. Dengan kemampuan militeri yang semakin canggih dan mapan maka negara tersebut mempunyai kemampuan diri yang dapat diandalkan untuk menghadapi berbagai ancaman, baik yang datang dari dalam maupun dari luar negeri.

Masalah pertahanan negara merupakan salah satu faktor yang sangat hakiki dan penting dalam menjamin kelangsungan hidup bangsa dan negara. Tanpa mampu mempertahankan diri dari ancaman baik dari luar negeri maupun dari dalam negeri, sebuah negara tidak akan dapat mempertahankan keberadaan dan kedaulatannya. Selain itu juga pertahanan negara berkaitan dengan harga diri bangsa dan negara, kerana dengan adanya kekuatan pertahanan negara yang memadai (Postur Pertahanan Yang Kuat) akan membuat negara lain menjadi tidak memandang remeh terhadap negara kita.


Sebagai sebuah negara yang bebas dan berdaulat, Malaysia menyedari bahawa langkah yang paling wajar untuk memelihara kepentingan dan keselamatan negara adalah melalui usaha ke arah keupayaan berdikari yang merupakan teras dasar pertahanan negara. Prinsip ini memberi penekanan kepada keupayaan berdikari Angkatan Tentera dalam struktur keupayaan berdikari nasional. Ia melibatkan tidak hanya pasukan tempur tetapi juga rangkaian sokongan logistik cetusan kerjasama industri-ketenteraan yang sejajar dengan keutamaan program pembangunan negara.

Siapakah yang akan berada dibarisan hadapan jika berlaku pertempuran?

Siapakah yang akan rela meninggalkan anak isteri dan keluarga pergi berperang bila negara memerlukan mereka?

At the end of the day..weeks..month..years..

It is the infantry that are going to win you the war..

An damn those strategies..those strings are pulled by..Politician.


**Get prepared for currency war...... what are the weapons used in the currency war? I donno coz I am not prepared.**

1 comment:

Azizal Adnan said...

saya mmg setuju 200%... byk juga bantuan disalurkan kpd rakyat... namun rakyat tak boleh terlalu leka dan mengharapkan bantuan semata2

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...