Monday, March 28, 2011

B.U.D.U

Sedap Terlajak!(Amat Sedap)


Budu merupakan makanan traditional Kelantan dan Terengganu yang diperbuat daripada ikan bilis atau udang bari yang dijeruk sehingga hancur.

Budu bukanlah Berudu (anak katak).Ini kerana terdapat kurang pemahaman mengenai nama Budu itu.Maka ramai yang tersalah anggap.Mengapa ianya dikenali sebagai BUDU.Itu kena tanya orang Kelantan dan Terengganu untuk jawaban yang lebih konkrit

Dulu sewaktu saya jadi student di UiTM Machang,Kelantan.Budu adalah makanan official bagi kebanyakan pelajar terutama yang berasal daripada pantai timur.Namun janganlah terkejut jika ada orang-orang bandar KL,JB Ipoh yang turut  meminatinya.

Budu ini paling sedap kalau makan dengan ikan bakar (terubuk,pari,sebarau dll).Kita boleh cicah budu tanpa henti.Saya nak cerita lebih-lebih nanti,takut saya pula meleleh air liur:).Bak kata orang "cakap banyak tak guna,rasa sendiri..masa tu baru tau penangan budu"


Padan muka anda sebab terliur.
Dapatkahlah budu dengan segera.



Terdapat juga setengah orang yang terlalu mengemari budu sehingga tidak lalu untuk makan tanpa budu.Dikhabarkan pelajar-pelajar yang menyambung pelajaran ke luar negara (oversea) samada ke US atau UK.Mereka akan membawa stok budu bersama.

Bahan utama untuk menghasilkan budu ialah ikan,maka secara tidak langsung ianya mengandungi kadar protein yang tinggi.Mungkin ini juga antara sebab pelajar-pelajar dari pantai timur sering cemerlang dalam setiap keputusan SPM.Tak percaya?Boleh semak negeri mana memegang ranking keputusan SPM terbaik seluruh negara.

Dulu budu dibuat secara traditional,maka terdapat segelintir yang meragui kebersihan pembuatan budu.Tapi itu dulu,sekarang budu telah diusahakan secara komersial menggunakan kaedah moden dan saintifik.Nama budu itu sendiri telah diupgradekan kepada Sos Bilis.

Pengaruh budu amat kuat kepada masyarakat pantai timur terutamanya.Jika ada orang pantai timur (khususnya kelantan dan terengganu) yang bekerja di bandar seperti KL,apabila pulang ke kampung dan berbicara dalam loghat KL (Kecek Luar),maka rakan-rakannya di kampung akan memberikannya budu sekurangnya sebotol untuk melembutkan lidahnya kembali agar dapat kecek klatei/ganung semula:)

Maradona dan Lionel Messi juga adalah pengemar budu.


Kelemahan:

Budu mempunyai bau yang agak kuat . Selain itu ia mempunyai kandungan asid urik yang agak tinggi dan tidak sesuai bagi mereka yang menderita sakit gaut, kencing manis, darah tinggi, jerawat batu, barah payudara dan keguguran rambut kronik.


Kesimpulannya,budu amatlah enak,lazat dan sedap sebagai penambah perisa makanan anda.Saya mengesyorkan kepada sesiapa yang belum/geli kepada budu,try dulu.Saya percaya anda akan pasti menginginkannya lagi.

2 comments:

qalam_timur said...

Saya mohon maaf jika artikel ini membuatkan anda secara automatik terasa lapar dan menginginkan budu.

KataHati said...

nampknye, saye kene sediakan sepiring budu untuk dinner mlm ini. sbb ade org dah hint kt saye tuu

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...