Tuesday, March 15, 2011

Kitaran Unit:Bertukar!





Masuk saja pintu library,staf Sirkulasi mengucapkan tahniah pada saya,blur juga mulanya.Rupanya surat pertukaran unit telah dikeluarkan.Saya salah seorang dalam senarai.Ditempatkan di Unit Hadiah dan Pertukaran.

Saya tidaklah terkejut sangat,sebab berita berkenaan pertukaran ini telah agak lama kedengaran.Lagipun ini merupakan perkara biasa dalam sesebuah organisasi,terutamanya perpustakaan.So,saya secara rasminya tidak lagi berada dibawah Bahagian Perkhidmatan Pengguna.Sebab surat pertukaran unit adalah berkuatkuasa serta merta.

Pertukaran ini melibatkan agak ramai juga pegawai dan pembantu.Pelbagai reaksi dapat diperhatikan.Yang tiada dalam senarai juga tak senang duduk.Sebab rumor pertukaran masih belum dinoktahkan.Spekulasi yang bertiup menghangatkan suasana pejabat.Biasalah.

Secara ikhlas saya akui,jiwa saya memang dekat dengan Bahagian Perkhidmatan Pelanggan.Saya serasi dan selesa berurusan dengan pengguna perpustakaan.Namun demikian,pertukaran unit ini juga memberi peluang dan ruang pada saya untuk menyelami tugas dibahagian teknikal.Kitaran untuk melengkapkan diri dengan alam kepustakawanan.Semestinya Pengalaman,ilmu serta cabaran baru menanti di Unit Hadiah dan Pertukaran.

Kita tidak akan menjadi statik di satu-satu tempat.Berada terlalu lama disatu-satu unit (perpustakaan) juga mempunyai pro dan kontra.Namun disini saya lebih melihat kepada kontra jika tiada "rotation" dilakukan.Pengurusan atasan pastinya telah memperhalusi perkara ini.


Pada hakikatnya,saya rasa kita perlu berfikiran positif tentang pertukaran ini.Jangan lihat perkara ini seperti sesuatu yang amat membebankan.Dalam satu bangunan juga,paling tidak dalam Negeri Melaka lagi.Saya turut memahami,sudah tentunya urusan setiap individu adalah berbeza.Namun itulah alam kerjaya dan kehidupan.

Kena belajar semula la nampaknya Katalog LCC yang dah lama dipekasamkan.....



2 comments:

stramberrymanis said...

Slamat datang ke unit baru..!!=)Bersedia utk mndgar perkataan: statistik?? k.khas??? huhuh

qalam_timur said...

Statistik dan diriku tidak dapat dipisahkan lagi....Apa yang Baru?

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...