Tuesday, March 6, 2012

Diari Seorang Ayah.



Sering diperhatikan dalam Facebook terutamanya,kalau pasangan itu dapat cahayamata,maka dalam FBnya hanya akan posting pasal anaknya saja.Macamlah dia sorang je ada anak dalam dunia ni.Sekejap-skejap posting gambar anak,anak buat itu,anak buat ini.Anak kentut pun nak cerita.

Sememangnya ada saja orang yang berfikiran demikian,Faktornya mungkin juga mereka masih bujang atau masih belum menimang cahaya mata.Sebenarnya,itu adalah perkara normal bagi mereka yang bergelar ibu bapa.Lebih senang bercerita mengenai anak-anak mereka.Jika kita berkasih,orang tanya bila nak kawen,dah kawen,bila nak dapat anak,dah dapat anak,bila nak tambah anak lagi (Bini?:).

Kepada pasangan yang baru (Terutamanya) menimang buah hati pengarang jantung,intan payung,nyawa,cinta kasih.Perasaan ini sememang datang secara semulajadi.Bukan nak berlagak atau nak menunjuk yang seolah kita saja ada anak.

Kalau yang lelaki,dulu sebelum naik taraf jadi seorang ayah,jangan haraplah nak berbual dengan kawan-kawan topik susu,lampin,senyum baby,tumbuh gigi,anak sakit perut,sakit kuning,sale barang baby.Semua itu membosankan.Baik sembang pasal bola,sport rim dan awek2 cun,lagi masyuk kan.

Sekarang,suasana dah berubah (kan perubahan dalam kehidupan itu adalah lumrah).Jika dulu boleh berjaga sampai 5 pagi sebab nak tengok La Liga Barcelona VS Real Madrid,sekarang mata sembab dan berpasir bila datang pejabat sebab temankan anak yang berjaga malam.Jika dulu kalau rimau tercongok mengaum sebelah pun belum tentu bangun,sekarang pantang dengar anak menangis,terus melompat dari baring.Kasih bapak..camtula.



Time gaji,sebelum dapat anak,mesti dah plan nak layan movie apa,nak shopping baju baru (branded punya),nak travel sana sini.Weekend je ada saja aktiviti dengan kawan-kawan,paling tidak pun keluar jejalan dengan wife.Sekarang bila gaji masuk,dalam kepala dah bertambah short listed selain bayar kereta dan rumah,pamper,bayar pengasuh,baju baby dan macam-macam lagi.

Saya dulu pun bukan suka sangat pun jalan area baby kalau ke shopping mall.Tapi sekarang seolah tak sah kalau pergi mall,mesti beli barang Haaris (Grab sajelah apapun,janji ada something for Haaris).

Seperkara lagi,sejak Haaris lahir,saya makin kurang merokok (Yes,i am smoker).Pasal apa?Nak cium Haris nanti,tak mahu la ada bau rokok.So,kalau nak sangat hisap rokok,time kat pejabat sajalah.Di rumah pun ada la sket2:P

Apa yang saya perhatikan,walau seganas mana dan ego manapun seorang lelaki,bila dah bergelar bapa,pasti akan bercerita pasal keletah anak-anak mereka.Pasal merangkak,kuat berak,minum susu apa,harga susu mahal ke tidak.Sebenarnya,semua ini adalah sangat mengujakan.Inilah nikmatnya menjadi seorang ayah.Bila anak kita sakit,tak kiralah sakit tu biasa-biasa or luar biasa.Perasaan akan jadi tak tenteram.Tak Percaya?Takpe,nanti dah lalui kita cerita semula ok.



Sesungguhnya anak itu sendiri adalah anugerah terindah yang dikurniakan olehNYA kepada kita selaku ibu dan bapa.Insyallah,kita semua akan merasainya.Bukan hanya sekadar memikul tanggungjawab,tetapi manisnya tanggungjawab itulah hikmahnya.Kita akan secara otomatik bayangkan betapa perih jerih orang tua kita dulu membesarkan kita,segala pengorbanan yang telah dilakukan dalam memastikan kita membesar sebagaimana kita sekarang.

Respect your father and his pride, world will respect you. Disregard your father and his pride, world will disregard you.


3 comments:

Raptor 7 said...

Yeszaa...

biasa la bro, kalo yg dh ada anak confirm pasti akan bercerita pasal anak punya hatta 1 entry pon.

Rajin gak ko berblog ek, aku godek2 baru ketemu.. hehe

qalam_timur said...

Tq bro sebab sudi jenguk blog aku..nanti aku masukkan dalam list blog aku blog ko.

Raptor 7 said...

Ni aku pakai ID blogspot nih. blog aku wordpress beb.

punya la payah nk komen kat blog ko ni. siap kena taip2 perkataan utk OKU tu. adoiii brader, kasi adjust sket la setting tu. hahaha...

amien7.wordpress.com

PROTON EXORA 2022 : SELAMAT DATANG

PROTON EXORA 2022 Segala puji bagi Allah SWT tuhan penguasa sekalian alam.  Membeli kenderaan bukanlah satu perkara yang enteng. Segala aspe...